Hsipaw Myanmar
Asia, negara, Myanmar
Menjadi pintar menyimpan jawatan ini untuk kemudian!

Alasan 3 Mengapa Anda Perlu Pergi ke Hsipaw, Myanmar

{GUESTBLOG} Pelancongan berkembang di Myanmar dan negara sedang berkembang. Ramai orang hanya melawat tempat-tempat pelancongan utama seperti Bagan, Yangon, Mandalay dan Inle Lake. Mereka adalah tempat yang indah, tetapi jika anda lebih suka alam semula jadi dan tempat yang tenang, anda harus pergi ke Hsipaw. Hsipaw adalah hebat dan inilah alasan mengapa 3.

1. Menaiki kereta api dari Mandalay ke Hsipaw

Melatih Mandelay Hsipaw MyanmarBaiklah, hanya ada satu kelemahan: kereta api di 4 pagi. Tetapi ia pasti berbaloi! Apabila anda melompat di kereta itu masih gelap di luar supaya anda tidak dapat melihat apa-apa. Oleh itu, anda boleh tidur jam 2-3 pertama di kerusi kelas pertama anda yang selesa. Menaiki kereta api akan mengambil masa 11 dan mempersiapkan diri untuk naik bergelombang. Dalam perjalanan anda, anda akan kagum dengan pandangan yang indah dan orang Birmese yang sangat mesra yang akan menjual anda sesuatu untuk dimakan atau diminum. Kami membeli stroberi segar dan mereka lazat. Salah satu yang paling menakutkan tetapi juga bahagian terbaik dari perjalanan adalah melintasi Goteik Viaduct yang merupakan jambatan tertinggi di Myanmar. Di 1900 apabila jambatan itu selesai, ia juga merupakan kereta api kereta api terbesar di dunia.
Nota: Jangan lupa membawa pasport anda apabila anda ingin membeli tiket di Mandalay.

2. Kawasan Hsipaw cantik

Hsipaw MyanmarHsipaw terkenal dengan persekitaran yang indah. Mudah untuk menyewa sepeda motor dan meneroka kawasan itu sendiri. Kampung-kampung kecil dan desa-desa adalah cantik. Terdapat beberapa tempat di Hsipaw di mana anda boleh menempah trekking. Kami menempah perjalanan 80km 3-hari kami (80 $) di Lily Guesthouse (kini dipanggil Lily the Home). Pertama, saya tidak tahu sama ada ia adalah idea yang hebat kerana saya hanya melakukan trekking sekali sebelum ini di Thailand, dan itu mudah. Yang satu ini sukar. Hari pertama kami terpaksa berjalan jam 9, jam 8 hari kedua dan jam 7 hari terakhir. Kami tidak akan melihat mana-mana pelancong lain dan kami tidak. Pastinya pengalaman yang luar biasa. Pandangan yang menakjubkan dan penduduk di kampung-kampung agak malu tetapi sangat ramah. Kami melakukan homestay dan sejak saya adalah satu-satunya gadis dalam kumpulan kami, saya terpaksa tidur di rumah lain, terpisah dari lelaki. Pagi itu saya terbangun dengan bunyi yang terbaik. Kanak-kanak menjerit: "Lady, lady, bangun, bangun!". Saya rasa pemandu kami mempelajari kata-kata itu. Kerana ricewine saya tidur dengan baik di tilam buluh saya. Juga kami mempunyai makanan yang terbaik. Perjalanan trek pasti salah satu perkara yang saya alami di Myanmar.

3. Hsipaw mempunyai suasana backpackers

Selepas Bagan dan Mandalay, Hsipaw diletakkan semula. Ia adalah sebuah bandar kecil di mana anda boleh menghirup minuman anda di sebelah sungai Myitnge. Terdapat juga pasar yang bagus di mana anda boleh membeli beberapa buah segar dan sayuran. Anda boleh menikmati pemandangan sambil bersarapan di teres atas bumbung di Lily Guesthouse atau menikmati buah shake terbaik (1 $) di Mr Shake. Dan orang-orang yang goyang rasa lebih baik selepas kenaikan hari 3, percayalah!

Tentang Jelisa dari Cerita tentang seorang Farang:

Jelisa BayonSelepas sekolah menengah, saya pergi ke Afrika Selatan untuk menjadi sukarelawan. Semasa hujung minggu kami mempunyai kemungkinan untuk pergi ke tempat lain. Buat pertama kalinya saya berjumpa dengan pengembara dan mereka memberitahu saya kisah terbaik yang pernah ada. Itulah ketika saya memutuskan saya juga mahu pergi. Selepas belajar selama hampir 5, saya merawat diri dengan tiket satu arah ke Bangkok. Saya tidak mempunyai rancangan. Enam bulan dan lima negara kemudian saya kembali ke Belanda. Perjalanan menjadikan saya yang paling bahagia yang pernah saya dan pasti keputusan terbaik yang saya buat. Kembali ke rumah Saya membuat keputusan untuk berkongsi cerita saya sambil menyelamatkan pelan perjalanan seterusnya (2-years).

Sekiranya anda berminat dalam perjalanan ke Asia Tenggara, sila lihat blog saya, Facebook atau Instagram.