Afrika, Botswana, negara
Menjadi pintar menyimpan jawatan ini untuk kemudian!

Berjalan safari di Okavango Delta di Botswana

Tahun lepas saya membuat perjalanan darat sepanjang bulan 7,5 melalui benua Afrika. Saya bermula di Sepanyol dari mana saya mengambil feri ke Maghribi. Dari sini, saya mengembara sepanjang pantai barat Afrika sepanjang perjalanan ke Afrika Selatan. Selepas berehat beberapa hari, saya meneruskan perjalanan saya ke Nairobi di Kenya dari mana saya perlu pulang ke rumah lagi. Dalam perjalanan ini saya juga melawat Okavango Delta yang terkenal di Botswana di mana saya melakukan safari berjalan.

Okavango Delta di Botswana

Pada mulanya saya sebenarnya tergoda untuk melangkau lawatan ke Okavango Delta, kerana saya tidak pasti apa yang diharapkan dan jika ia bernilai wang. Pada akhirnya saya memutuskan untuk pergi ke Delta untuk perjalanan 3-hari, kerana saya fikir saya perlu membuat sebahagian besarnya semasa saya berada di sana. Jadi, saya pergi untuk memandu jam 2 dalam jip di jalan berpasir yang kasar diikuti dengan menaiki kanu 4 selama Delta. Kano yang saya bawa masuk dipanggil 'mokoro'; ini adalah cara pengangkutan tradisional di belukar Botswanan yang dibuat dari satu pokok. Pemandangan di kano-perjalanan ini menakjubkan; banyak bunga di dalam air, tidak pernah menamatkan dataran hijau dan bahkan beberapa zebra di pantai. Matahari bersinar dengan berlimpah dan saya merasa seperti berada di syurga!

Hari pertama berjalan safari di Okavango Delta

Selepas setengah hari perjalanan ke Okavango Delta saya sampai ke kem saya di mana saya mendirikan khemah saya dan mula mengunyah sandwic saya. Apabila anda melawat Delta, anda mungkin mahu menguruskan harapan anda di muka. Semasa waktu petang panas terdapat sedikit masa tidur siang, kerana terlalu panas untuk melakukan safari. Oleh itu, ia mungkin menjadi idea yang baik untuk membawa buku untuk membaca, beberapa muzik untuk mendengar atau beberapa permainan untuk dimainkan. Tidak ada kemewahan di Delta Botswana. Maksudnya: tidak ada tandas, tidak ada pancuran, tiada bangunan untuk duduk, tidak ada kerusi untuk duduk, tiada kedai dan tiada stok apa-apa. Semua yang anda perlukan untuk hari perkhemahan 3, anda perlu membawa diri anda. Itulah sebabnya saya membungkus kotak yang mudah untuk menyediakan makanan, seperti roti roti, daging dan beberapa salad dan tomato untuk membuat burger untuk makan malam. Saya membungkus sandwic untuk makan tengah hari dan susu tepung dengan bijirin untuk sarapan pagi. Saya membawa kotak yang sejuk dengan banyak ais untuk memastikan makanan di dalam dan di luar untuk menjaga bir sejuk.

Gambar Okavango Delta Botswana

Setelah menetap di dalamnya, saya pergi safari petang dengan salah satu panduan. Landskap hanya menakjubkan; anda boleh melihat rumput dan rawa setakat yang dapat dilihat. Kami berjalan melalui rumput yang tinggi dan berjaya melihat haiwan liar pertama kami tidak lama selepas kami meninggalkan kem tersebut. Dua monyet duduk di atas batu besar sambil bermain antara satu sama lain. Sedikit lagi kami tersandung pada ular besar dan beberapa antelop. Saya terus berjalan dan pemandu itu mengesan beberapa zirafah yang sangat jauh. Kami memutuskan untuk melihat sama ada kami dapat lebih dekat. Saya terkejut, kami dapat sangat dekat. Dan tidak hanya terdapat zirafah, ada sekumpulan wildebeest dan sekumpulan zebra juga. Mereka semua bermain bersama-sama dan berlari-lari di atas tanah berumput. Pasir dibuang di udara dan bunyi lucu dibuat. Pada masa yang sama, di sebelah kanan saya matahari terbenam di sebalik beberapa pokok palma. Langit berwarna merah jingga-kuning yang cantik dan saya fikir saya bermimpi. Ini adalah Afrika!

Safari berkhemah di Okavango Delta

Kembali di kem saya memasak burger saya dan duduk di sekitar api unggun yang sedang berbual-bual kepada pemandu untuk malam itu. Saya boleh mengatakan bahawa ia adalah sangat penting untuk menempah panduan apabila pergi ke Okavango Delta. Panduan saya adalah sangat baik untuk mencari trek haiwan dan membawa saya kepada haiwan. Saya tidak akan merasa selesa di Delta yang penuh dengan hidupan liar tanpa panduan yang berpengalaman. Saya mengatur perjalanan saya dan panduan melalui hotel di Maun di mana saya tinggal, yang hebat!

Haiwan safari di Okavango Delta Botswana

Pada malam itu saya mendengar sekumpulan kuda nil bermain di perairan berhampiran dan singa yang melayang khemah saya. Selepas permulaan yang sangat awal, panduan itu mencadangkan kami pergi dan mencari singa. Saya bangun untuk itu! Panduan itu berjaya mencari beberapa trek singa dan kami mengikuti mereka untuk seketika. Saya juga terpaksa melepas kasut saya beberapa kali untuk menyeberang melalui air. Selepas beberapa saat, singa trek hilang malangnya. Sama seperti kita akan berpaling, kita mendengar sesuatu di jauh. Oleh itu, kita perlahan-lahan mendekat dan tiba-tiba terdapat gajah 5 yang berdiri kira-kira meter 30 di hadapan saya. Wow! Haiwan kegemaran saya hanya beberapa meter jauhnya di hutan. Saya mendapat kamera saya dan hanya duduk di dalam belukar selama kira-kira satu jam merangkak dan menikmati haiwan liar yang besar ini. Pada akhirnya Okavango Delta adalah salah satu pengalaman terbaik dalam perjalanan saya ke Afrika!

Okavango Delta Botswana

Blogpost ini tentang Okavango Delta di Botswana ditulis oleh: Linda op reis mengikuti Linda di Facebook juga.